Zachowania asertywne

zachowania asertywne

Zachowania asertywne

Według Słownika Języka Polskiego “asertywny” to wyrażający swoje poglądy w jasny i otwarty sposób i dbający o jak najlepsze zaspokojenie swoich potrzeb, ale przy tym szanujący zdanie i potrzeby innych ludzi; domagający się respektowania swoich praw, ale nie kosztem innych.  Jakie zatem zachowania należą do asertywnych? Dowiesz się z poniższego tekstu.

Asertywność nie jest cechą wrodzoną lecz nabytą, taką której można się nauczyć i którą można wypracować, choć nie należy to do łatwych zadań, ponieważ w dużej mierze sprowadza się do pracy nad sobą i jasnym określeniu swoich potrzeb i granic. Śmiało można powiedzieć, że asertywności uczymy się przez całe życie.

Wyróżniamy trzy typy zachowań asertywnych:

  1. Pasywność
    1. pozwalasz przekraczać twoje prywatne granice
    2. robisz rzeczy, na które wcale nie masz ochoty
    3. masz problem z proszeniem o pomoc
    4. pozwalasz innym przypisywać sobie zasługi za twoje osiągnięcia
    5. zbytnio analizujesz każdą decyzję
    6. obawiasz się reakcji otoczenia na twoje słowa, działania, decyzje
    7. wstydzisz się przyznawać do błędów

Takie zachowania wynikają z braku wiary we własne siły oraz z poczucia niemocy i braku wpływu na zastaną sytuację.

  1. Agresywność
    1. podczas dyskusji zdarza ci się wybuchnąć
    2. uważasz, że inni powinni coś za ciebie zrobić
    3. obwiniasz innych za swoje niepowodzenia

Osoby agresywne nie potrafią wypracować kompromisu, ponieważ nie liczą się ze zdaniem innych, a często agresywnością odwracają uwagę od braku pewności siebie.

  1. “Złoty środek”
    1. otwarcie bronisz swoich praw
    2. stawiasz jasne granice
    3. nie jesteś podatny na manipulacje
    4. potrafisz powiedzieć “nie” w konstruktywny sposób
    5. szanujesz zdanie innych
    6. potrafisz osiągnąć zadowalający dla wszystkich kompromis

O czym należy pamiętać jeśli chcemy rozpocząć pracę nad sobą i zwiększeniem swojej asertywności? Bardzo ważna jest nasza mowa ciała:

  1. Wyprostowana pozycja ciała, ściągnięte łopatki
  2. Rozluźniony ton głosu
  3. Stabilna postawa na rozłożonych szeroko stopach
  4. Patrz rozmówcy prosto w oczy – nie wykonuj gwałtownych ruchów podczas rozmowy, nie rozglądaj się nerwowo, nie patrz w dół.
  5. Opuść swobodnie ręce. Nie pstrykaj palcami, nie trzymaj rąk w kieszeni.

Jakie zmiany zauważysz, gdy wrośnie twoja asertywność:

  1. Będziesz otwarcie prosić o to czego chcesz, ale nie wpadniesz w gniew, gdy tego nie dostaniesz
  2. Będziesz wyrażać swoje zdanie, uczucia i emocje adekwatnie do sytuacji
  3. Będziesz samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  4. Będziesz świadomie i samodzielnie decydować czy chcesz się angażować w cudze życie i problemy
  5. Będziesz uczył się na popełnionych błędach i dasz sobie do nich prawo – bez poczucia winy
  6. Będziesz śmiało zmieniać decyzje i poglądy
  7. Będziesz chronił swoją prywatność i granice szanując jednocześnie zdanie i potrzeby innych
  8. Będziesz dumny ze swoich sukcesów

Do dzieła!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*